Fadder

Jag tycker om Parken Zoo, och har varit där några gånger förut när jag var mindre också.
Det är en jättefin djurpark och det är alltid mysigt att vara där! :)

På djurparken kan man välja om man vill bli fadder till något eller några av djuren.
Då ger man 400 kronor om året och hjälper djuret att inte utrotas bland annat.

När vi var på Parken Zoo igår så bestämde vi oss för att vi skulle välja ut två djur som vi ville hjälpa från utrotning.
Jag, Marc och mamma har valt att bli faddrar till Kattbjörnen även kallad "den Lilla pandan" och Amurleoparden
Idag finns det ca 35 stycken Amurleoparder kvar i världen.
35 stycken.
Det är helt sjukt. Det gör den till ett av världens mest hotade kattdjur. 
De är så himla vackra tycker jag.

Kattbjörnen är också urtotningshotad och det finns ca 2500 kvar i dagsläget.
Kattbjörnen Nina bor på Parken Zoo och utanför hennes inhägnad stod en skylt som fick mig att få en klump i magen

"Jag bor här ensam. Det är svårt att hitta en partner när man är så utrotningshotad".

och Jag kände att jag bara måste bli fadder till denna söta varelse. Det är typ de sötaste djuret jag någonsin sett.

I och med att man blir fadder till ett djur på Eskilstuna Djurpark hjälper man de här djuren att få en framtid. Dessutom så får man inbjudan till fadderdagar 2 gånger per år med betald entré.
Vi hade verkligen jättemysigt igår. Här har ni lite fler bilder från igår som jag tog;















©Mikaela Jansson


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Nej men ååh! Stackars kattbjörnen och Amurleoparden! Usch, jag får så dåligt samvete när jag läser om utrotningshotade djur! Det är nästan så att man börjar grina faktiskt när man inser att det finns så få kvar av en djurart...



Tycker att du, din bror och din mamma var väldigt snälla och gulliga som blev fadder till dom små liven Mickan! :) Superfina bilder som vanligt också! hehe



Jag ska definitivt bli fadder till något djur när jag har skaffat ett heltidsjobb ;)

2010-09-13 @ 23:15:12
URL: http://dazzled.webblogg.se/
Postat av: Mixie

Jaa det e hemskt :( Känns bra att vara med och bidra till något bra :) Åh tack så mycket :D!

ja, det låter bra du :)! vilket djur vill du bli fadder till då? :D

2010-09-15 @ 01:00:21
Postat av: Anonym

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2229828

2012-10-17 @ 23:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0